Tid  2 timmar 55 minuter

3,0
5,9

Visad 338 gånger, ladda ned 19 gånger

i närheten av Roda de Barà, Catalunya (España)

Aquesta ruta circular ens porta des de la Platja Llarga de Berà fins a un dels cims mes coneguts de Roda de Berà, el Cucurull, tornant al lloc d’inici per el Camí de Berà.
Sortim del extrem Nord de la platja on es trova la Ermita de la Mare de Déu de Barà just a l’inici del camí de ronda que porta al Roc de Sant Gaietà.

ERMITA DE LA MARE DE DEU DE BARÀ:
”Construcció d’estil renaixentista popular feta de maçoneria i pedra polida. La façana, amb un portal d’arc de mig punt i encoixinat, està coronada per un senzill campanar d’espadanya. La nau està coberta per una volta de canó amb llunetes, i disposa d’un parell de capelles a banda i banda. Darrera de l’altar, unes escales permeten accedir al cambril on s’exhibeix la imatge de la Mare de Déu de Berà. L’edifici, que està cobert per una teulada de doble vessant i teula àrab, disposa d’una porxada adossada a la banda de ponent.
Aquesta ermita s’aixeca a l’indret on hi havia hagut una església dedicada a Sant Pere documentada al segle XII. Al voltant d’aquest primitiu temple medieval s’havia configurat el petit nucli poblacional de Berà, el qual va acabar sent abandonat segurament per la seva posició massa exposada als atacs per mar. Degut a l’abandó de l’indret, l’any 1566 es va traslladar a l’església del lloc de Roda l’altar major, les fonts baptismals i d’altres objectes sagrats que hi havia a l’interior del temple beranenc. Se sap que la primera pedra de l’actual ermita es va posar l’any 1718 i que la primera missa s’hi va celebrar l’any 1727.
L’actual Mare de Deu de Berà és una talla de fusta que substitueix una antiga imatge desapareguda durant la Guerra Civil, un conflicte durant el qual també van ser destruïts l’altar major i dos altars laterals de l’ermita beranenca. A la seva porxada es conserva el disc d’una estela funerària originària del cementiri que hi havia hagut a tocar del temple medieval.
L’ermita de Berà ha estat tradicionalment un lloc de trobades festives. Actualment, cada Dilluns de Pasqua acull un popular aplec sardanista.”

Continuem per el passeig marítim i, després de creuar el Torrent de la Murtra arribem al Port Romà de Creixell recentment castigat per les llevantades.
Al poc de pasar la urbanització del port tombem a la dreta en dirección Nord creuant les vies del ferrocarril pel pont y passant per sota de la N-340 per un túnnel.
De seguida trobem una pista que, vorejant la part SE del poble de Creixell ens porta entre garrofers fins al camí de Creixell a Roda.
A mig camí trobem el desviamente a l’Ermita de la Mare de Déu de Fàtima que anem a visitar.

MARE DE DÉU DE FÀTIMA:
”Al nucli de la Coma, prop de Creixell, hi ha aquesta senzilla capella, construïda l'any 1952. Té planta rectangular i teulada a dues aigües. La façana utilitza el maó vist per emmarcar el portal, d'arc apuntat, i les cantoneres. També és d'obra vista el campanaret d'espadanya.”

Tornem al camí i, quan arribem a la carretera de Bonastre (TV-2041), a les proximitats de Roda, la creuem i, als pocs metres, prenem un sender que puja passant per sota de les vies.
Passem al costat de les basses que s’utilitzaven com dipòsits en temps de guerra i de seguida girem a l’esquerra per pujar directament fins el cim del Cucurull.

EL CUCURULL:
”El Cucurull ès una torre medieval avui dia totalment en ruïnes. Es troba a la muntanya dels Molins, al cim d'una petita elevació anomenada el Cucurull, pujol que domina Roda de Berà. Disposa d'un extens control visual del seu entorn, especialment en direcció sud, on s'albira bona part del litoral.
La seva construcció podria situar-se als voltants del s. X. Aquesta torre i les seves dependències annexes podrien ser l'antic Castell de Roda.
La torre és de planta circular. Els tres metres inferiors, d'uns 3,5 m de diàmetre, són massissos i, a partir d'aquest nivell, el diàmetre interior de l'edifici és de 200 cm i el guix de les seves parets és de 110 cm. Només es conserva en una alçada de 3 m més (per damunt dels 3 m de la base massissa) i tota la part meridional de la construcció està molt malmesa. No hi ha cap resta de la porta, que segurament devia ésser en un pis superior, pert tant, a més de 6 m del sòl exterior. La paret és feta, de manera general, amb pedres no gaire grans (uns 15 per 30 cm), sense treballar, arrenglerades en filades i unides amb morter de calç de poca qualitat. A tot el seu voltant sembla que hi havia una muralla de tancament, conservant-se millor al costat sud i, en part, al costat est. A més, es conserva un mur que surt de la torre vers el sud, per enllaçar amb la muralla meridional, i una altra paret que surt de l'est de la torre i enllaçava amb la muralla oriental. El recinte clos devia fer de sud a nord uns 18,5 m de llarg i devia tenir uns 13 m d'amplada. La paret que surt de la torre en direcció sud té uns 70 cm de gruix, amb un tipus de pedra i morter molt similars als de la torre, fet que fa suposar que serien coetanis.
A finals de 2011 la Torre del Cucurull va ser rehabilitada davant l'evident risc d'ensorrament.”

Tornem desfent el tram de pujada al Cucurull i ens desviem a l’esquerra per, passant al costat d’un dipòsit, baixar fins al Carrer de l’Aigua que ens porta directament a Roda de Berà.
Travessem el poble passant per la Esglesia de Sant Bertomeu.

ESGLESIA DE SANT BERTOMEU:
”Hi hagué una primitiva església romànica, documentada des del segle XIII, que va ser substituïda per un nou temple, més ampli, al segle XVII. Amb l'increment de població dels segles XVIII i XIX l'edifici es va quedar petit i, a la fi d'aquell darrer segle, va ser ampliada en la seva llargada i es va construir la nova façana i el campanar La façana, neoclàssica, té una rosassa i una gran portalada flanquejada per dues columnes estriades amb capitell corinti, que sostenen un timpà semicircular. El campanar està format per tres cossos, una base quadrangular, un cos octogonal més alt i, més amunt, separat per una terrassa, un tram més estret coronat amb cúpula. L'interior va ser reformat l'any 1997 i es van suprimir les capelles laterals. La taula de l'altar major, l'urna-sagrari del Santíssim i el cancell de l'entrada van ser dissenyats per Josep M. Jujol.”

A la sortida de Roda pel Sud creuem la AP-7 i tombem a l’esquerra per pendre el Camí de Berà que, ple de masos diseminats, ens porta fins a la N-340 que creuem per sota ajupint-nos pels desaiguadors de la riera que baixa al costat del Mas de Martí.
Sortim al càmping Arc de Berà i, vorejant-ho, arribem de nou al passeig marítim de la Platja Llarga i al inici de la ruta.

Salut!

Port Romà de Creixell

05 Pont sobre el ferrocarril

06 Pista

Agafem pista que surt al devant.

07 A la dreta. Camí Creixell-Roda

Prenem el camí de Creixell a Roda a la dreta.

08 A l'esquerra

Prenem a l'esquerra el camí cap l'ermita de la Mare de Dèu de Fàtima.

09 Mare de Déu de Fátima

träd

10 Alzina

Una gran alzina al costat del camí.

11 Tanca amb misatge

Aquí hi ha poroblemes per algú...

12 A la dreta

13 Cabana da pedra seca

Cabana da pedra seca dins d'un troç amb garrofers...

14 Pont autopista

Creuem la AP-7

15 Polígon Industrial L'Avenar

16 Creuem la Tv 2041

Creuem amb compte la carretera de Bonastre.

17 A la dreta, sender

18 Passem per sota lla via del tren

19 A la dreta

20 Basses

Information

21 Cartell

berg

22 El Cucurull

La Torre del Cucurull, antic Castell de Roda, és un monument del municipi de Roda de Berà (Tarragonès) declarat bé cultural d'interès nacional.

23 Diposit

24 Carrer de l'Aigua

Tombem a la dreta prenen el Carrer de l'Aigua

25 Carrer de l'Aigua

Detalls del camí

26 Pas sota vies

27 Esglesia de Sant Bartomeu

L'església de Sant Bartomeu de Roda de Berà és un edifici renaixentista d'escàs interès. L'estructura de la planta és d'una nau i capelles laterals. La volta de la nau és de canó amb llunetes. La construcció està feta amb maçoneria i carreus a les cantonades. Hi ha una inscripció de 1612 a la llinda de la porta de la sagristia. La façana de la casa parroquial adjunta té cert interès amb les finestres decorades dins un estil de renaixement popular.