Ladda ned

Registrerad

oktober 2022

Friluftsnavigering

Följ miljontals friluftsleder via din smartphone. Fungerar även offline!

Skaffa Wikiloc Premium Uppgradera för att slippa annonser
Friluftsnavigering Friluftsnavigering
Dela

Visad 13 gånger, laddats ned 1 gånger

i närheten av Torroella de Montgrí, Catalunya (España)

Circular pel Parc natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter, a l'indret de la vall de Sta Caterina, dins els massís del Montgrí, pujant pel Montplà, el Castell deMontgrí i baixant des del coll de la Creu de Sta. Caterina.

La ruta surt de l'ermita de Santa Caterina, al fons de la vall del mateix nom, que s'hi accedeix per pista des de Bellcaire d'Empordà (alerta a l'estiu està tancada al trànsit). Sortint en direcció mar, en pujada per corriol, seguim les traces del sender local fins a la cabana de pedra. Punt d'encreuament de corriols, el de baixada porta cap a les dunes i Casa del Guarda, però agafem el de pujada que enllaça directament amb el GR-92, una mica més amunt de Puig Rodó.
Continuem pujant fins al Montplà, una esplanada erma i pedregosa amb garrigars disseminats,. A la punta del precipici es gaudeix de bones vistes de la plana del Baix Empordà, amb Torroella de Montgrí a sota, l'Estartit, el Rocamaura i les Medes i la Muntanya Gran. Una bandera marca el punt més alt de l'aliplà.
Baixem fins al coll d'en Garrigars, una cruïlla de quatre camins que baixen per una banda per la canal cap a Torroella, i per l'altra seguint el còrrec cap a Sta Caterina. Continuem en direcció a la muntanya del Montgrí grimpant per una paret que sembla difícil però amb el camí molt ben traçat.
Arribem a alt el Castell del Montgrí, sempre freqüentat per una marabunta de gent, i fem un refrigeri a la porta del Castell. Baixada esquivant domingueros i gossos fins al coll de la Creu o de Santa Caterina on hi ha cruïlla de cinc camins.
Nosaltres tombem cap a la vall de Sta Caterina, pel corriol que baixa directament a l'ermita, amb lleu pujada final.

Caminada el 31/10/2022 amb la Teresa i la Montse

*ERMITA DE STA CATERINA
L'ermita de Santa Caterina es troba situada en una vall a la vessant nord del Montgrí.

L'aspecte que ofereix l'edifici actual és el resultat de les modificacions experimentades al llarg del temps, en afegir-se a l'ermita original dues naus laterals i altres dependències (casa de l'ermità, hostatgeria) que n'ha amagat totalment l'estructura inicial.

El conjunt, senzill i de dimensions considerables, té planta rectangular, és format per planta baixa i un pis, i es cobreix amb teulada a dues vessants.

La façana principal mostra una composició simètrica: porta d'accés a l'església, amb una finestra a cada banda, i al primer pis balcó centrat sobre la porta i dues finestres.
Totes les obertures són allindades, llevat d'una de circular situada damunt la porta.
A l'esquerra s'eleva un campanar de planta quadrada amb coberta de pavelló.

La façana posterior té un pati amb pou i una escala d'accés al pis superior, on es troben, a banda i banda d'un ampli corredor, les diverses dependències de la casa (cuina, dormitoris, comunicació amb l'església ...).

L'interior de l'església és de tres naus amb el cor als peus. La nau central es cobreix amb volta de creueria, i les laterals amb volta de canó lleugerament apuntada. La comunicació entre les naus es fa mitjançant arcs de formes diverses (2 apuntats, 1 carpanell, 1 rebaixat).

Les naus laterals són adossades i emblanquinades, mentre que les parets i sostre de la central mostren interessants pintures figuratives (imatges religioses, elements vegetals i florals).

L'absis és ocupat per un retaule d'època barroca, també interessant i també, com les pintures de la nau central, molt afectat per la manca d'atenció i neteja.

Notícies històriques

Segons la tradició recollida per alguns autors, l'ermita de Santa Caterina fou fundada el 1392 per tres monjos de Montserrat, que havien abandonat el monestir a conseqüència de les divisions produïdes pel cisma d'occident.

Els frares haurien dedicat l'ermita a Santa Caterina, i a ells es deuria doncs la construcció del primitiu edifici, que correspon a l'actual nau de l'església (S.XIV-XV).

Els segles XVII-XVIII es produí una intervenció d'importància, que dona al conjunt el seu aspecte actual: s'hi afegiren les naus laterals i la resta de dependències, es muntà el retaule barroc i es pintà el sostre, ...

El 1893 l'edifici es trobava molt malmès; Pere Coll i Rigau, enriquit a Cuba i personatge important en la vida de la zona en aquella època, finançà la restauració del conjunt en aquells anys i novament 22 anys després, el 1915. Dues plaques situades damunt la porta d'accés a la capella i en la sala interior commemoren aquestes dues donacions.