Tid  6 timmar 8 minuter

3,2
6,3

Visad 33 gånger, ladda ned 2 gånger

i närheten av Villaspesa, Aragón (España)

Hem deixat el cotxe al costat d'un casalot que hi ha als afores de Villaespesa a tocar de la carretera N330 (Km 298 venint de Teruel a l'esquerra) Darrera la casa comença un petit sender a tocar d'una sèquia que ens conduirà entre camps de conreu fins a travessar un pont sota la carretera Nacional. A partir d'aquí avancem per l'ampla congost que han format les aigües de rierols i torrents afluents del Guadalaviar i que anomenen Rambla de la Barrachina. Caminem pel mig del llit del riu i al nostre voltant podem pareciar aquestes moles de formes escarpades i capricioses que ha modelat l'acció erosiva de l'aigua i el vent. El paisatge és sorprenent i fantàstic i va canviant de tonalitat segons varia la llum del dia. Podem apreciar les parets verticals de les moles de colors ocres, sorrencs i vermellosos.
Una mica més endavant trobem una pista a mà dreta que va ascendint suaument, el paisatge canvia i arribem a un canvi de rasant. Davant nostre tenim recargolades formacions argiloses, al fons Teruel i els seus arrabals. Un penell ens indica que estem a la ruta TRE-7.1 que ens apropa a vestigis de la guerra civil. I és que a la nostra dreta s'alça La Muela (1052 metres) indret estratègic cobejat i disputat pels dos bàndols durant la guerra civil i escenari de cruents enfrontaments.
En aquest punt cal deixar la pista i enfilar-se per la vesant de la mola sense camí marcat però amb l'ajuda d'algunes fites de fusta que ràpidament ens conduiran a un vèrtex geodèsic amb extenses vistes de la Rambla, Terol i fins i tot al fons la Sierra de Javalambre amb alguna congesta de neu. Alguns panells ens aniran alertant de la presència de restes de trinxeres i nius de metralleta testimonis de temps passats.
A partir d'aquí el recorregut no resulta tan clar ni està ben senyalitzat, però cal anar carenant tot resseguint el contorn de la Muela a tocar de l'espadat. Anirem avançant, doncs, per damunt d'aquesta formació que havíem admirat des de la Rambla a l'inici del recorregut.
Arribem a un mirador natural que ens permet admirar altra vegada aquest paisatge fantàstic amb la Musa una altra formació de parets verticals i formes recargolades. Anem continuant fins a trobar ja un camí per on anirem descendint tot travessant la vall de Valldeciervos. Un altre indret magnífic!!! El sol de tarda juga amb les formes d'aquestes formacions que ens envolten, podem observar estrats, columnes, cavitats i xemeneies de tonalitats diverses. Ben aviat el camí fa un gir cap a la dreta fins a retrobar de nou la Rambla de la Barrachina. A partir d'aquí desfem el camí fins a tornar a l'indret on havíem deixat el cotxe.
La ruta resulta molt espectacular i fotogènica i no presenta grans dificultats, sobretot si se segueix el trac. Cal tenir en compte que travessarem un paisatge dessolat i sense ombres ni aigua. A evitar doncs en dies calorosos d'estiu.
parkering

parquing

creuar la cèquia

Bro

sota pont de la carretera