Koordinater 707

4,7
9,4

Visad 471 gånger, ladda ned 3 gånger

i närheten av Warmenhuizen, Noord-Holland (Nederland)

Begin: Bushalte Stationsstraat Warmenhuizen Eind: NS station Schagen

Door het Zijpe
Met de trein was het hier vroeg afgelopen. Vanaf Warmenhuizen tot Schagen was het na twintig jaar alweer klaar en dat was jammer na al die inspanningen om het spoor door het Zijpe te realiseren.
Het Zijpe was een stroomgat (vergelijkbaar met de Slufter op Texel). Het zorgde voor veel overlast voor de Westfriezen die zich hadden verschanst met hun Westfriese Omringdijk (13de eeuw). Men besloot het Zijpe in te polderen. Het was daarmee een van de eerste polders. Daarna viel het nog niet mee om de boel droog te houden, want diverse vloeden teisterden de dijken en beurzen van de investeerders (de grond was ook nog slecht!).
Vanaf Warmenhuizen dat binnendijks ligt lopen we naar de omringdijk bij Krabbendam. Hier was in de 12de eeuw een haventje en er stond een Dwangburcht (van Floris V) Nuwendoren. We lopen langs de resten, waar een uitzichttoren in de vorm van het oude, boven het landschap uitsteekt. In 1370 was het al overstroomd en hebben ze er in Warmenhuizen de kerk mee gebouwd.
We lopen nu over de Omringdijk langs Eenigenburg naar Sint Maarten. Het is allemaal superoud. Via het Zijpe lag ook Sint Maarten aan de Zee en werd er gevist. Eigenlijk dus een mooie natuurlijke haven.
Vanaf hier lopen we de polder in naar Sint Maartensbrug. Het ligt aan de Grote Sloot die dwars door de polder loopt en waarlangs we een stuk gaan lopen richting Schagerburg waar we het tracé van de tram weer ontmoeten bij de voetgangersbrug over de Grote Sloot.
Schagerbrug ligt ook aan de Grote Sloot en heeft het Zijper Museum (zijpermuseum.nl), waar je alles kunt leren over deze polder en de trammetjes die er doorheen liepen.
We lopen nu over een stukje tracé richting Schagen, maar verlaten het voor een pad door de C-polder. Het Zijpe was gesplitst in stukjes, die allemaal apart konden worden bemalen en volgens het alfabet waren ingedeeld (de J ontbreekt overigens). We lopen naar de Lagedijk waar we opnieuw het tracé oppakken en helemaal tot aan het eindpunt in Schagen volgen als Trambaan Noord / West en Oost.
NB: Als je het tracé helemaal uitloopt tot aan de N245 en de Zuiderweg, dan moet je een stukje apocrief langs de Zuiderweg die N245 oversteken. Doe dat dan wel akelig voorzichtig (anders teruglopen naar de Loet en inder de N245 doorsteken).
Met een grote boog komen we in Schagen aan bij het station. Schagen dateert al vanaf de tiende eeuw, maar heeft nooit de bloei gekend zoals de steden Alkmaar of Enkhuizen. Toch is Schagen een mooie plaats en een beetje onderkend. Loop eens door het centrum en laat je verrassen door de mooie kerk aan het Marktplein.

In de verte het oude station, nu bushalte "De Baan"
Einde van de Trambaan
Met uitzicht op Nuwendoorn
Met het oude station (wit)
Met het oude tracé
Lijkt ook een oud station