Koordinater 1434

4,8
9,6

Visad 43 gånger, ladda ned 2 gånger

i närheten av Flix, Catalunya (España)

LA TRAVESSA

Aquesta caminada entre les estacions de Riba-roja d'Ebre i Flix (dos municipis de la comarca de la Ribera d'Ebre), neix gràcies a dues rutes anteriors (la ST221 de Flix a Riba-roja i la ST99 volta al Meandre de Flix), amb el propòsit de crear una travessa que trepitgi tant el meandre de Flix com la Reserva Natural de Sebes, ambdós espais naturals inclosos dins d'aquesta última figura protegida.

Proposem sortir des de Riba-roja a fi de controlar millor el temps de travessa un cop arribem a Flix. Òbviament, es pot fer en qualsevol sentit, però si el temps se'ns tira a sobre, sempre podem acabar-la sense fer la volta al meandre i anant directament a l'estació de Flix. Acabar dins el nucli urbà de Flix també ajuda per si volem menjar o prendre alguna cosa un cop finalitzada la ruta.

La travessa creua l'interessant Reserva Natural de Sebes, una zona humida a la riba nord de l'Ebre que juntament amb el Meandre de Flix forma un espai protegit de 250 ha. A Sebes hi trobarem passeres de fusta, aguaits i miradors des d'on poder observar fauna, especialment aus, tot i que també cavalls de la Camarga. També hi ha un centre d'interpretació del Camí de Sirga (Casa de Paiola), un museu (Casa del Director) i unes ruïnes iberes. Pel que fa als equipaments, consultar la seva obertura durant el període pandèmic. Quan vam fer la ruta (setembre 2020), la cada del Director obria fins a les 14h, però el centre d'interpretació era tancat. Els aiguaits eren oberts, tot i que amb limitació d'aforament i obligació d'entrar-hi amb màscara.

El tram de Meandre són prop de 4 quilòmetres, indret on el riu crea un istme de pocs metres d'ample al seu interior. Per aquest tram la ruta transcorre per bonics boscos amb xops, àlbers i tamarius sempre amb bones vistes sobre el riu i el Castell de Flix. La part final té l’al·licient de creuar el riu per l'únic pas de barca que encara resta en funcionament a la població dels dos que antigament havien existit. A Flix es pot visitar l'antic molí d'oli i un refugi antiaeri de la Guerra Civil.

Les visites al refugi, al castell i al Molí d'Oriol, com també les visites guiades al nucli antic, les façanes fluvials i la Colònia Fàbrica, s'hauran de concertar adreçant-se al telèfon 654 651 966, o al correu electrònic associaciolacana@gmail.com.

Un dels punts negatius de la caminada, com sol passar massa sovint a casa nostra, és la superfície sobre la qual caminem. Dels prop dels dinou quilòmetres totals, aproximadament 6,4 km es fan sobre asfalt, un 33% del total, un percentatge elevat. Una llàstima, atès que el camí ben bé mereix la caminada. També val a dir que el tram més llarg és al final i es fa sobrer un camí rural que va entre oliveres i camps de conreu que ofereix bones vistes del riu.

ELS SENDERNS
La travessa segueix el GR-99 Camí natural de l'Ebre de l'etapa 37 que va d'Almatret a Flix (22,8 km), però només entre el tram comprès entre l'estació de tren de Riba-roja i el pont de Flix, no pel tam de camí que ressegueix el meandre.

DIFICULTAT
Ruta planera sense desnivells. L'única petita ascensió és l'accés al poblat ibèric.

ELS TRENS

INICI: estació de Riba-roja d'Ebre (Regional): situada al sud-est del poble, apartada. Si ens sobra temps, paga la pena acostar-se al nucli urbà per gaudir de l'art urbà en forma de grafitis que hi ha escampats per les cases del poble. Un segon Penelles.

FINAL: estació de Flix (Regional): situada a llevant de la població, fora del casc urbà i just davant de l'empresa química Ercros, una planta de clor que va tancar el 2017 després de 118 anys de producció, i de provocar greus contaminacions al riu. L'entorn de l'estació s'intenta recuperar, però l'aspecte general és espantós.

Podeu consultar aquí la informació sobre línies i horaris de Rodalies i Regionals.

Accés Passera del Bosc

Accés poblat ibèric (corriol)

Fågelskådningsplats

Tågstation

Estació de Flix

Estació de Riba Roja d'Ebre

Fi camí de terra (fi espai protegit)

Inici pista terra

Picknick

Los Xops (zona pícnic)

Museum

Mas de Pitoia (Centre interpretació Camí de Sirga)

Mas del Director (museu)

Mas del Favó

Mirador

Utsikt

Mirador (el millor de la ruta)

Mirador de l'Ebre

Mirador de les illes de l'Ebre

Mirador

Refugi antiaeri

Ruïnes

Utsikt

Tancat de cavalls de la Camarga